De magie van ‘nee’ zeggen

Het is al een tijdje stil op dit blog. Reden? Die is er eigenlijk niet. Tenminste, niet in de zin dat ik twijfel aan dit blog. Of ik er wel mee verder moet, en zo. Echter, ik heb het gewoon razend druk! Enerzijds is er mijn werk voor de Protestantse Kerk in Nederland, anderzijds ben ik bezig met mijn eigen toko en nog een keer anderzijds is er mijn studie die veel tijd opslokt. O ja, en laten we vooral mijn lieve gezin niet vergeten. Al met al moet ik wat vaker ‘nee’ zeggen, zoals tegen de wens om toch regelmatig eens wat nuttigs te bloggen. Soms voelt dat goed en soms moet je het vaker zeggen dan je lief is.

Er is dus iets eigenaardigs met dat ‘nee’ zeggen. Ik zeg namelijk graag ‘ja’ tegen dingen. Want meestal betreft het boeiend werk, leuke contacten en nieuwe ervaringen. En ‘nee’ zeggen zou dan wel eens het mislopen van kansen, het teleurstellen van mensen en het negeren van nieuwe mogelijkheden kunnen betekenen. Dat voelt natuurlijk wel zo, maar het is niet helemaal zo. ‘Nee’ zeggen, is namelijk kiezen. Je committeren aan wat belangrijk is, investeren in waar je hart ligt en duidelijkheid scheppen voor jezelf en iedereen om je heen.

Nou ja, die wijsheid heb ik misschien niet helemaal van mijzelf. Ik heb me laten inspireren door ene Scott Williams in zijn blog ‘Learning to say no’. Scott is een Amerikaanse pastor met een weblog dat mij zeer aanspreekt. Hij combineert namelijk vaak twee zaken die mij erg inspireren: geloof en social media. En voordat je nu wegklikt zonder zijn site bezocht te hebben, wil ik je vragen om nu net te doen waar het bovenstaande nu net niet over gaat: ‘ja’ zeggen tegen doorklikken. Los van of je nu wel gelooft of niet, deze gast heeft handige dingen te zeggen. Hieronder vind je een overzichtje van berichten die mij erg aanspraken. Zeer handig voor als je online actief wil zijn, of je nu kerk of merk bent.

- 8 Ways Twitter Can Improve Your Communication Skills
- 5 Tips To Pass Twitter 101
- 7 Ways to Get More Blog Subscribers
- The ROI Of Social Media

Scott Williams: I have never once regretted saying no when the right answer was no, but I have ALWAYS regretted saying yes when I knew no was the right answer!

No comments: