Join(t) the church

'Drugsgebruik verdient plaats in kerk' las ik laatst op kerknieuws. Wat mij betreft echt zo'n bericht waarvan je je slok koffie meteen over je monitor uitsproeit: "Pffffrrrrlll Wááát?!?!" Ik weet niet, hoor. Aan de andere kant ben ik er wel weer helemaal voor als je zou zeggen: 'Geloof verdient plaats in coffeeshop'. Dus waarom niet ook weer andersom? Nou ja, je kan er dus nogal over discussiëren.

Maar daarmee was voor mij niet de kous af. Want wat moet je met dit soort dingen. Mijn natuurlijke reactie beweegt zich langs de lijn van: 'Ben je helemaal gek geworden? Doe dat lekker thuis!'. Maar een veel meer constructieve aanpak vond ik in de advertentie die je hiernaast ziet. Inderdaad, gooi het onderwerp maar eens op tafel en laten we maar eens praten over die onwaarschijnlijke combi.

Deze advertentie (of is het een poster) komt van een 'oude bekende'. Al een hele poos geleden schreef ik over het canadese initatief 'Wondercafe'. Een mooie site uitgaande van de The United Church of Canada met nog veel mooiere campagnes. Met hun campagnes zetten ze me steeds aan het denken. Gewoon over de manier waarop ze hun uitingen aanpakken. Heel slim: niet veroordelend, maar wel alvast laten ze doorschemeren uit welke hoek ze misschien wel komen.

Okee, ik sluit af met een bericht dat ik van mijn collega kreeg. Ook zo'n goed voorbeeld van hoe je om gaat met zaken waar je moeite mee hebt of die je tegen de borst stuiten. Het artikel heet: 'Evangelisatie op koopzondag'.

No comments: